Időpont: 2019. május 07.
Helyszín: Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola
Program:
1. Sümegi Csabáné – Buczkó Anett – Pauliczky Beáta: Érzékenyítő foglalkozás az iskola 2. osztályos tanulóinak
2. Vidáné Ugrin Erzsébet: Különleges bánásmódot igénylő gyermek az osztályban / iskolában
3. Lévai Márta: Ép és fogyatékos emberek közötti kommunikáció, interakció lélektani alapjai
4. Feketéné Telekes Tímea: Mozgásterápiák érzékszervi akadályozottsággal élő gyermekek számára
5. Goldbach Zsófia: Mit és miért tesznek az autizmusban érintett személyek? – Az elfogadás kulcsa a megértés….
Résztvevők száma: 16 gyermek, 18 pedagógus
A gyerekeknek tartott érzékenyítő foglalkozások egy közös ismerkedéssel, valamint az érzékszervek feladatait megtapasztaló játékokkal kezdődtek. A gyerekek megismerkedtek a „segédeszköz” fogalmával – először tágabb perspektívában tekintve erre a kifejezésre (saját-, iskolában és otthon is mindennapos használatú tárgyakkal, „segédeszközökkel”, valamint közéjük rejtett, egy-egy speciális segédeszközzel). Tapasztalatokat szereztek olyan játékokban, mint „Fülbesúgós”, „Rajzol a hátamra és továbbadom”, „Mutogasd el!”.
Ezután 3 csoportra osztva került sor a látássérüléssel, a hallássérüléssel, valamint a beszédfogyatékossággal kapcsolatos érzékenyítésre.
A látássérülés érzékenyítésekor szimulációs szemüvegek segítségével megtapasztalták, hogyan olvas, étkezik, közlekedik, ismer fel tárgyakat egy látássérült ember. Megismerkedtek, kipróbáltak néhány segédeszközt – fehér bot, Braille-könyv, pontírógép, színfelismerő.
A hallássérülés érzékenyítésekor tapasztalatokat gyűjtöttek arról, hogy mi mindenről tájékoztatnak a hangok. Lehetőségük volt egy stetoclip segítségével belehallgatni egy hallókészülékbe – saját tapasztalatot szerezve ezzel a segédeszköz lehetőségeiről és korlátairól. Gyakorolták a szájról olvasást egymás között és néztek különböző artikulációval kommunikáló embereket felvételről, megtanulták saját nevüket ujjábécével elmutogatni.
A beszédfogyatékosság érzékenyítésekor torz artikulációval adott beszédmintát próbáltak meg megérteni, gyakorolták az erős háttérzajban történő szövegértelmezést, illetve idegen szavakkal tűzdelt szövegek értelmezését.
Az érzékenyítő programmal párhuzamosan a pedagógusok négy előadást hallgattak meg:
A „Különleges bánásmódot igénylő gyermek az osztályban / iskolában” című előadás szólt minden olyan gyermekről (sajátos nevelési igényű, tehetséges, lassabb tempójú), aki valamilyen oknál fogva egyéni segítséget igényel.
„Ép és fogyatékos emberek közötti kommunikáció, interakció lélektani alapjai” címmel arról hallottak előadást, hogy milyen készségeket fejleszt, erősít a jól támogatott együttélés ép és fogyatékkal élő emberek között.
A „Mozgásterápiák érzékszervi akadályozottsággal élő gyermekek számára” című előadáson megismerték a mozgássérült gyerekek fejlesztését szolgáló terápiák különbségeit, szerepét.
„Mit és miért tesznek az autizmusban érintett személyek? – Az elfogadás kulcsa a megértés….” címmel az autizmusban érintett gyerekek más világlátásához, megértéséhez kaptak szempontokat, a velük való eredményes kommunikációhoz tanácsokat.
<<< Visszalépés a pályázat főoldalára