AKADÁLYMENTES VÁLTOZAT TARTALOM • Elérhetőségeink • Bemutatkozunk • Közzétételi lista • Pályázataink • Alapítványunk • A tanév képei • Fotóalbumok • Ballagási tablók
  
 
Beküldő neve
pongo
Beküldés időpontja :
2018.10.10.
Elolvasva
293
  Nyomtatható változat

Palágyi Edit (Szabad Föld)

Téma: Iskolai élet/A tanév eseményei

A csengőszó is élmény

<<< Előző cikkhez Következő cikkhez >>>
 
    

  
 

Szerző: Palágyi Edit

Megjelent a Szabad Föld c. újságban

NAGY dolog beszélni tanítani, s még komolyabb feladatra vállalkoznak a hallássérültekkel foglalkozó gyógypedagógusok. „Siketintézetnek” épült hajdan az egri Mlinkó, ahol óvodától középiskoláig gondozzák és türelemmel fejlesztik a halláskárosodott diákokat. Megdolgoznak a sikerélményért.

Kik szerepelnek a történetben? Nagy füllel hallgatod. Most mondjuk el a hét napjait! Hétfő, kedd… Rakjuk sorba a napok kártyáit!” – hangzanak a kérések az előkészítő 1-2. osztály anyanyelvi óráján. Az egri Mlinkó István Óvoda, Általános Iskola és Kollégium tantermében három-három lány és fiú követi Salétli Erzsébet szurdopedagógus szavait. Az órák a 7-8 éves diákok hallását, figyelmét fejlesztik, bővítve szókincsüket. Helyes, csintalan gyerekek ők is, mint ép társaik, csak a hallókészülék jelzi, hogy hallássérültek.

pongo-SzabadF02.jpg

pongo-szabadF01.jpg

Kiderül-e mindig idejében a hallássérülés, s milyen gyógypedagógiai segítségre számíthatnak a rászoruló, esetleg halmozottan sérült gyermekek? – erről is kérdeztük a 117 éves egri intézmény igazgatóját, Muraközy Andreát.

– Kötelező a hallásszűrés minden újszülött osztályon, így optimális esetben úgy viszi haza az anya a csecsemőt, hogy tudja, kell-e erre figyelnie. Később a védőnők, a gyermekorvosok és az audiológiai állomások is segítenek felderíteni a problémát. Szerencsés, ha 6-8 hónapos korra kiderül, van-e hallásveszteség, s ha igen, mekkora, így még idejekorán elkezdődhet a szakszerű fejlesztés. A siketen vagy nem megfelelő hallásélményekkel töltött időt célszerű lerövidíteni – magyarázza az igazgatónő. A szülők hárítása késleltetheti a diagnózist, ilyenkor azt hiszik: „Hall ő, csak nem figyel…”

Az idegrendszer fejlődésének szabott rendje van, hároméves korig tudjuk a leghatékonyabban elsajátítani az anyanyelvünket. Ha elvesztegetjük az időt, kevesebb marad rá, hogy a beszédfunkció kialakuljon. A korai diagnózis, a hallókészülék és a szakszerű fejlesztés viszont együttesen azt eredményezheti, hogy a hallássérült gyermek hallás- és beszédfejlődésében jól megközelíti egészséges társait. Gyakorta sajnos csak másfél-két éves korban derül ki a probléma, addig hezitál vagy hárít a család, esetleg a gyermek halmozottan sérült – tudjuk meg a gyógypedagógus igazgatónőtől. Mélységes szomorúsággal, gyászreakcióval jár a szülőnél, ha megtudja, hogy hallássérült a gyermeke, de szembe kell vele néznie. Sokan idegenkednek a hallókészüléktől, pedig anélkül súlyos esetben a kiabált beszéd sem hallható.

– Óriási tapasztalat, amikor először jut hangélmény egy kisgyermek fülébe. Kivirul, amikor az édesanyja hangját meghallja, felfigyel a nevére, miként akkor is, amikor először hallja, hogy kopogtatnak, becsengetnek. Meg kell tanulnunk a kis eredményeket megbecsülni, csak lassú lépésekkel szabad haladni. Minden fordulópontnál döntés elé kerül a család, hogy milyen óvodát, iskolát válasszanak. Persze közben is alakulhat a helyzet. Előfordul, hogy a gyermek a mi intézményünkbe jár, de az intenzív fejlesztés hatására később megpróbálkozhat az integrált iskolával. Az a cél, hogy a diákok a lakóhelyükön maradjanak, és a családjukkal éljenek, ha lehet – mondja Muraközy Andrea.

– Mikor indokolt a mesterséges jelnyelv használata? 

– Úszni csak a vízben tanulhatunk meg. Fontos, hogy a beszédre tanítsuk meg, akiket csak lehet.

A jelnyelv akkor megoldás, ha ez nem járható út – véli az igazgatónő. Utazó gyógypedagógusok is dolgoznak az intézményben, ők keresik fel azokat, akik heti két fejlesztő foglalkozásra szorulnak. Ezek az órák a családnak szólnak: az a jó, ha a szakember átadja a módszertani tudását, a szülő pedig gyakorol a gyermekkel. A mozgás fejlesztő hatású, ezért az egri intézményben is számos sportágat űzhetnek a diákok.

A gyógypedagógus erénye a türelem – ezt a szabály ismerik az egri Mlinkóban is. Évek kitartó munkájával érnek el sikerélményt. – Az egyik kislány már korán, hét hónaposan hallókészüléket kapott, később a hallássérült szülei bölcsődébe, majd integrált óvodába járatták, mivel fontos a jól beszélő nyelvi környezet. A fejlesztésnek köszönhetően gyönyörű, természetes hangon tanult meg beszélni, és jól halad a normál általános iskolában. Csak a vájt fülű hozzáértő veszi észre rajta, hogy sérült a hallása – idéz egy esetet az igazgatónő. Akad olyan tanítványuk, aki hallássérülése mellett értelmi fogyatékkal is él, s ennek dacára két szakmát is szerzett, és családfenntartó. Van olyan egykori tanítvány, aki fogorvosként dolgozik, mások pedig az informatikuspályán boldogulnak.

– Arra biztatjuk a diákjainkat, hogy ők is alkalmazkodjanak, s vállaljanak felelősséget magukért, az életükért. Szakmát tanulhatnak, jogosítványt szerezhetnek, nem szabad feladni – summázza 30 év szakmai tapasztalatát az igazgatónő.

Hétfőn reggel jártunk az egri Mlinkóban, ilyenkor később kezdődik a tanítás, mivel egész hétre ekkor érkeznek az óvodások, általános és középiskolások. Begördül az iskolabusz, Borsod-Abaúj-Zemplén megye távoli településeiről is hoz diákokat. Mások a szüleikkel jönnek, nagy táskával. Akad itt 4 éves kollégista is, de hát ez a fejlődés ára. Lassan benépesül az „egri siketintézetnek” létesült 90 éves épület, melyet a gyógypedagógus Mlinkó István álmodott meg. Becsengetnek – sokaknak már az is élmény, hogy ezt meghallják…

FOTÓK: GÁL GÁBOR



<<< Előző cikkhezKövetkező cikkhez >>>


Az aktuális 'A tanév eseményei'  című téma valamennyi cikke
Fazekasné Murányi Márta :  KUTATÓK ÉJSZAKÁJA- NAPPAL ...
Pongó János :  A 112.évforduló ...
Alsós Anyanyelvi Szakmai Munkaközösség :  Halloween Party ...
Pongó János :  Egy sportos délután - rovásokkal ...
Karcsai Imréné :  „Iskolai korcsolya programok” a 2013/14-es tanévben ...
Pongó János :  Meghívó a projektnyitó rendezvényre ...
Tari Edina :  Hungarikumok ...
Dudásné Móger Éva :  JÁTÉKOS DÉLUTÁNOK - FELSŐSÖKNEK ...
Tari Edina :  A KIHÍVÁS NAPJA ...
Tari Edina :  Magyar tudósok és feltalálók ...
Mészáros Dóra, 7. o. :  Erdélyi tanulmányi kirándulás ...
Tari Edina :  XVII. Országos Nonverbális Diák Fesztivál - Más Fesztivál ...
Tari Edina :  Jubileumi futás ...
Pongó János :  115 éves a Mlinkó ...
Dézsma Györgyné :  A Mlinkó-hét eseményei ...
Tari Edina :  Karácsonyváró délután ...
Pongó János :  ÖRÖMSÜTI ...
L-né K.Á. :  Zumbázni tanultak az Izgő-Mozgók ...
Muraközy Andrea :  Ajándék a főiskolától +videó ...
Tari Edina :  „Egymás segítése, különbözőségeink elfogadása” ...
Pongó János :  Nyuszi,hopp!- 2016-ban ...
Tari Edina :  Kerékpáros Iskola Kupa- 2016 ...
Pongó János :  Az új Mlinkó-díjas ...
Pongó János :  Zene-mozgás-képzelet ...
Kelemenné Kovács Ágnes :  Egészségetekre! ...
Muraközy Andrea :  A Mlinkó-hétről ...
Lakatosné K.Á.  :  Úszásoktatás - készülődés a versenyre ...
Tari E. :  Mikulás az alsó tagozaton ...
police.hu :  A jövő rendőre ...
Lakatosné K. Á. :  Az Izgő-Mozgók táncbemutatója ...
Salétli Rita :  Pénzügyi tudatosság és gazdálkodás ...
P.J. :  ŐSEINK BETŰI A FELADATOKBAN ...
Tari E. :  Biztonságos közlekedés gyerekszemmel ...
Pauliczky B. :  Utazótanári családi nap ...
Tari E. :  Elkészült az új tornaszoba ...
Salétli E. :  Alsós év végi kirándulás ...
Lakatosné K. Á. :  Országos Európai Sporthét ...
Dudásné M. É. :  Iskolatörténeti vetélkedő ...
1. osztály :  Márton nap az iskolában ...
P.J. :  Pályaválasztási kiállítás ...
Tari E. :  Pályaorientációs nap az alsósoknál ...
P.J. :  Rovásírás verseny ...
egrivizilabda.hu :  A LABDA VOLT A SLÁGER ...
P.J. :  Ajándék az Interton Group-tól ...
police.hu :  Egy kutyás járőr napja ...
P.J. :  Nyertes rajzpályázatok- iskolán kívül ...
Salétli Rita :  Rajz-és kézműves pályázat ...
Visnyei F. :  Egy izgalmas délután ...
A Felsős Módszertani Munkaközösség :  π-nap az iskolában ...
Gay Krisztina (EgerHírek) és Katasztrófavédelem :  Különdíjat kaptak a mlinkósok ...
T.E. :  Költészet napi teaház ...
S.R. :  Országos Tűzmegelőzési Bizottság alkotói pályázat 2018. ...
S.R. :  „Közlekedésbiztonság gyermekszemmel” 2018. rajzpályázat ...
Jávorszkiné F. J. :  Családi nap ...
T.E. :  Gordosné Szabó Anna-díj ...
T.E. :  Elismerés Hevér Zsuzsannának ...
T.E. :  EURÓPAI SPORTHÉT ...
Salétli Rita :  Ott lobog a trikolor, éljen a honvéd! -rajzpályázat ...
Palágyi Edit (Szabad Föld) :  A csengőszó is élmény ... Ezt olvasom!
Dudásné M. É. :  Iskolatörténeti vetélkedő ...
T.E. :  Pályaorientáció az alsótagozaton ...
S. I. :  Márton-hét az oviban ...
S.E. :  Márton-nap az alsótagozaton ...
T.E. :  Ásványkönyv-szerintünk ...

 
    


Generálás ideje: 0.05 mp 
 KEZDŐLAPRA
 LETÖLTÉSEK
 TÁRSOLDALAK
 VENDÉGKÖNYV
 STATISZTIKA

Keresés a honlapon


Felhasználónév:

Jelszó:



  

WEBKAMERA: EGER, DOBÓ TÉR

...ami mindíg jól jöhet...


Online rádiók

A linkre kattintva, külön fülben megnyíló oldalon számos internetes rádió élő, online adása található. Csak kattintson kedvenc adója nevére és máris hallgathatja annak műsorát.



Az állítás nem bizonyosság.

Rubik Amőba Szókereső Állatos
szókereső


Pályázatok, alapítvány
HATÁRTALANUL
Tovább a pályázat főoldalára
HAT-14-01-0623

ALAPÍTVÁNYUNK
Tovább az alapítvány oldalára


 • Az alapítványról
 • ADÓ 1%
 • Beszámoló (2017)
TÁMOP pályázat
Tovább a pályázat főoldalára
Tovább a pályázat főoldalára

EFOP pályázat
Tovább a pályázat főoldalára
Tovább a pályázat főoldalára

 1. A PÁLYÁZAT RÖVID BEMUTATÁSA
 2. NEVELŐTESTÜLETI SZAKMAI NAPOK
  Stresszkezelés, kiégés megelőzése a...
 3. TOVÁBBKÉPZÉSEK
  A tanulásmódszertan tanítása...
 4. CSALÁDI NAPOK
 5. ÉRZÉKENYÍTŐ FOGLALKOZÁSOK
  Workshop befogadó intézmények számára
 6. SZAKMAI RENDEZVÉNYEK
 7. ESZKÖZKÖLCSÖNZŐ


Statisztika
Te vagy itt a(z)
2002796
látogató!
Ma  88,
ebben a hónapban
12234 látogató volt.
Jelenleg
0 regisztrált tag
és 13 vendég olvas minket.

TÁRHELY-
SZOLGÁLTATÓNK




Unsoft.hu

Kapcsolat

Webmester